Wakacyjne Praktyki z Inwentaryzacji pomiarowo-rysunkowej zabytków architektury odbywają się po II roku studiów na specjalizacji Konserwatorstwo. W zależności od bieżącej kondycji finansowej uczelni praktyki odbywają się na terenie Torunia lub w innych miejscowościach. W zależności od możliwości inwestora trwają od 2 do 3 tygodni.
Studenci konserwatorstwa, w trakcie praktyki wakacyjnej wykonują zespołowo dokumentację zabytku architektury. W zależności od rodzaju i wielkości obiektu, wykonuje się rysunki zabytku w skali 1:50 lub 1:20, a jego detali w skali 1:10 i 1:1. Całościowo każda dokumentacja składa się z ok. 12-18 rysunków, tj. planu sytuacyjno-orientacyjnego, rzutów przyziemia i kolejnych kondygnacji, rysunków więźby dachowej, połaci dachów, przekroju podłużnego, przekrojów poprzecznych, widoków elewacji oraz stolarki budowlanej.
Pomiar – za każdym razem zbierany bywa w sposób tradycyjny – za pomocą taśm metalowych i dalmierzy laserowych. Wyniki zapisywane są na sporządzonych wcześniej szkicach, najczęściej w formacie A3. Po całym dniu nanoszenia wymiarów wieczorami powstają rysunki w skali. Przy rysowaniu rzutów przyziemia wspomagamy się za pomocą przekątnych lub zewnętrznego poligonu. Poziom porównawczy zakłada się zarówno tradycyjnymi poziomicami jak i niwelatorem laserowym.
W pierwszych latach dokumentacja sporządzano na miejscu w ołówku, kreślono zaś tuszem już na uczelni w Toruniu. W ostatnim roku szkice terenowe były skanowane, zaś dokumentacja dopracowana na czysto w AutoCADzie. Wcześniejsze próby rysowania bezpośrednio w programach do rysunku technicznego, nie zawsze przynosiły dobre rezultaty. Głównie z powodu potrzeby częstego porównywania rysunków na monitorze, co w pracy w grupie jest utrudnione, zwłaszcza, że studenci wykonują taką dokumentację po raz pierwszy. Jednak już po zakończeniu praktyk uświadamiają sobie złożoność całego procesu pomiarowo-rysunkowego.
Poza częścią rysunkową, na dokumentację składa się również część opisowa oraz ilustracyjna wykonywana zarówno w trakcie wakacji, jak i później na uczelni. Gotowa dokumentacja zabytku przekazywana jest po jednym egzemplarzu do WUOZ oraz właścicielowi obiektu.