Wywiad ze studentką ODK

Wywiad ze studentką ODK

Jesteś studentką studiów magisterskich niestacjonarnych na kierunku Ochrona Dóbr Kultury na UMK. Studia licencjackie na tym samym kierunku ukończyłaś w Katowicach. Ponadto jesteś słuchaczką Studiów Podyplomowych Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Dziedzictwa Architektonicznego, które są prowadzone na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Dlaczego wybrałaś studia na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika? 

Anna Kosalla: Pomimo znacznej odległości od miejsca zamieszkania mój wybór padł na Toruń, ponieważ tylko tutaj można studiować Ochronę Dóbr Kultury na stopniu magisterskim. Z tego, co wiem Uniwersytet Mikołaja Kopernika był pierwszą uczelnią, która otworzyła ten kierunek w latach 90, a kształcenie konserwatorskie ma tutaj prawie 60-letnią tradycję. Nie bez przyczyny mówi się o „toruńskiej szkole konserwacji”. Widzę, jak ważny dla wykładowców jest profesjonalizm w podejściu do zabytku, poszanowanie jego autentyczności i zabytkowej substancji.

Czy studia niestacjonarne na ODK w Toruniu spełniają twoje oczekiwania?

Anna Kosalla: Podczas studiów licencjackich w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania w Katowicach zadawałam sobie pytanie: czy przekazywana wiedza będzie wystarczająca w pracy zawodowej? Czy aby na pewno będzie w pełni przydatna? Dlatego cieszę się, że program studiów magisterskich na UMK uwzględnia takie przedmioty, jak: badania architektoniczne, tachymetrię, fotografię dokumentalną czy fotogrametrię. Dzięki nim nasza wiedza poszerzy się o kolejne praktyczne umiejętności. Myślę, że na rynku pracy w branżach związanych z konserwacją będą to ważne atuty.

A skąd pomysł równoległych studiów podyplomowych?

Anna Kosalla:

Wybrałam je pomimo tego, że są przede wszystkim adresowane do architektów, konstruktorów i historyków sztuki zajmujących się konserwacją. Zakres tematyczny tych studiów jest szeroki i specjalistyczny zarazem. Przyznam, że z niepokojem śledzę ograniczenia, jakie wprowadzają rozporządzenia ministra dotyczące prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i badawczych prowadzonych przy zabytkach. Mam nadzieję, że nie doprowadzą one do zupełnego zakwestionowana wiedzy tych osób, które posiadają już wieloletnie doświadczenia zawodowe w działalności na rzecz zabytków architektury i budownictwa.

Co twoim zdaniem można by zmienić, aby zwiększyć atrakcyjność tych studiów?

Anna Kosalla: Na pewno nie byłabym przeciwko wprowadzeniu praktycznego przedmiotu z dziedziny konserwacji: mam na myśli np. konserwację metalu czy mebli. Wiem, że w jedna z poznańskich uczelni proponowała konserwację mebli w ramach studiów podyplomowych trwających dwa semestry, uczelnia warszawska proponowała z kolei konserwację drewna w ramach „podyplomówki”, również UMK i jedna z krakowskich uczelni miały w swych programach konserwację metalu.

Wśród kandydatów na te studia warto byłoby rozpropagować informacje o warunkach zakwaterowania, z ofertą noclegową domów studenckich, harmonogramem zjazdów wraz z ich ilością w semestrze oraz wyszczególnieniem, w które dni tygodnia przypadają. Ma to szczególne znaczenie dla osób z odległych zakątków Polski. Duże odległości nie muszą przerażać. Studiują ze mną osoby z Olsztyna, Poznania, Warszawy, Łodzi, Wrocławia czy Jeleniej Góry. Moim znajomym na Śląsku przesłałam ostatnio informacje na temat dojazdów i warunków zakwaterowania w Toruniu. Dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób, które tak jak ja pracują zawodowo jest to, że zjazdy przypadają raz w miesiącu i trwają tylko cztery dni.

Co będziesz robić po ukończeniu studiów?

Anna Kosalla: Moja obecna praca zupełnie nie jest związana z kierunkiem studiów, jednakże moim marzeniem jest praca w instytucjach związanych z ochroną zabytków. Chciałabym móc praktycznie zajmować się zabytkami architektury, ale realnie swoje szanse na zatrudnienie upatruję w urzędzie konserwatorskim, narodowym instytucie dziedzictwa lub muzeum. Chętnie też przekazywałabym swoją wiedzę w placówkach kształcących przyszłych konserwatorów: szkołach plastycznych itp.

Proszę dokończ zdanie: ”Warto być konserwatorem, ponieważ…”

Anna Kosalla: …zabytki są świadectwem przeszłości, które powinniśmy przekazać kolejnym pokoleniom.

Wywiad z Anną Kosallą, studentką studiów niestacjonarnych
na kierunku ODK  przeprowadził mgr Adam Moch.

Top